Panaweb Stúdió Kft.

Reklám, a reggeli kávé, no és a csend




Még mindig a fagyos, hideg, csúszós tél befolyásolja mindennapujainkat. Kétszer is meggondoljuk, hogy hova indulunk el és persze mit veszünk fel. Félre a magassarkú csinos kiscsizmákkal- legalábbis, ha gyalogosan van dolgunk kisutcákat, jégtelenített utakat járva, illetve be a táskába, ha éppen olyan a munka jellege, helyszíne, az alkalom. Bármikor elő ránthatjuk és máris jobban érezzük magunkat, a vastagtalpú, csúszásmentes, divatos hótaposó helyett.
Na, de maradjunk a ma reggelnél. A reggeli rituálé végeztével a nálunk oly pörgős reggelt még mindig a csend uralta. Síszünet van, nincs iskola, az óvodás megfázott, ma nem megy, és felnőtt gyerekeim persze percre kiszámolták, hogy a remélhetőleg pontosan érkező menetrendszerinti busz eléréséhez szükséges idő hogyan telik az explonenciális növekedés reggeli időfüggvényében, ezért egyetlen felesleges percet sem töltenek el így itthon, ergo az ébredést is eszerint nyújtják.
Ülök a reggeli kávé mellett és a reklám birodalmában című 1970-ben kiadott könyvet bogarászom, mi mást is így január utolsó napján… éppen ez került a kezembe tegnap este, de a felidézett emlékek mellett mára hagytam, hogy belekukkantsak. Felelevenedett a szocialista tervgazdaság, a központi tervirányításos rendszer működési mechanizmusa, és a magának utat törő „reklám”, amelyet a mindenkori kormányok arra használtak fel, hogy fokozzák a bevételeiket. Reklámstratégiáról – már ha volt ilyen persze egészséges piacgazdaság híján – nem igen beszélhettünk.
A reklám nyomait már az ókorban is megtalálhatjuk, egyes feljegyzések szerint már 3000 évvel ezelőtt a fáraók birodalmában, majd időszámításunk előtt 400 körül a görög és az olasz kereskedők a borértékesítés során használtak bizonyos reklámeszközöket. Utóbbi esetben feltüntetve a boredényen a bor évjáratát, fajtáját. 
A foci mellett talán a reklám az, amelyhez Magyarországon mindenki ért egy kicsit - no persze nem polihisztorságból – éppen ezért nehéz a dolga a szakembereknek -  az elvárásoknak megfelelően - saját munkájukat sikeresen, eredeti elképzelések, stratégiáik mentén, vagy éppen egy-egy pillanatban újratervezve, újragondolva az eredeti célokat szem előtt tartva, véghezvinni.
Visszakanyarodva ehhez az oly könnyű és talán nem helyén értékelt szakmának (reklám-ma már tágabb értelemben beszélünk a marketing tevékenység részeként) a „történelméhez”, múltjában rejlő tapasztalatokhoz - a reggeli csend és a kinti nyugalmat árasztó, fehér, mozdulatlan kép láttán - időnként bizony hasznos megállni és végig gondolni mi honnan indult, milyen utat járt be, milyen hatások formálták, alakították. Ki-ki megteheti ezt a maga életében. 
Ma Debrecenben a reformáció 500 és a Tiszántúli Református Egyházkerület 450 évfordulója alkalmából számos rendezvénnyel indul útjára a Reformáció emlékéve. 
„Semper reformari” áll az egyik meghívón – mindig reformálni kell, vagyis reformációra mindig szükség van. Bármennyire szeretünk vitatkozni, nem vagyunk az ige birtokosai, még értelmezés szintjén sem - Épp fordítva, az ige méri meg az életünket.- Akkor romlanak meg a dolgok, ha közömbös dolgokból fontosat csinálunk, mert elterelik figyelmünket a lényegesről-
Lássuk a következő 500 évet!





www.porkolabgyongyi.hu | Kapcsolat: info[kukac]porkolabgyongyi.hu